31 May 2016
‘Dialoog over nieuwe kansen met tomaat’
Vanaf 1 april is het Trial Center Tomato in Kwintsheul weer geopend voor bezoekers. De diversiteit in het assortiment van Rijk Zwaan wordt elk jaar groter en de demokas is een unieke locatie om dit te etaleren aan partners uit de gehele keten. Johan Vis, Specialist Marketing Tomato & Cucumber, gaat in op trends en ontwikkelingen in het groenteschap.
Verschillende vormen
“Vorig jaar lieten we in het TCT de eerste kleine gele en oranje tomaten in verschillende vormen zien. Onze filosofie achter deze vrolijke kleuren is dat elke kleur een herkenbaar eigen smaakprofiel heeft. We hopen onze partners hiermee extra marketingkansen te kunnen bieden. De gekleurde snacktomaten blijven namelijk heel populair. De ‘fun’ is belangrijk in het snacksegment, maar de smaak moet wél goed zijn. Daar zetten we bij Rijk Zwaan nu hele goede stappen in. Met de nieuwkomer Ternetto denken we een productieve en smaakvolle allround rode snacktomaat te kunnen bieden.”
Gekleurde komkommer?
“Ook in komkommer is de snack variant erg in trek. Het is heel lastig om smaakvariatie te ontwikkelen in komkommer, maar toch zijn er duidelijke verschillen tussen de rassen. Sappig en fris of juist meer vast en groen. En ook in komkommer zie je steeds meer kleuren, zoals mintgroen, wit en bicolour. Als marktleider in komkommer hebben we de ambitie een belangrijke rol te spelen in deze vernieuwing.”
Bij het ontwikkelen van nieuwe rassen kijken onze veredelaars naar alle belangrijke eigenschappen: een goede houdbaarheid, een aantrekkelijke presentatie en jaarrond een goede smaak. Wij doen daarom veel aan smaakonderzoek. We vragen regelmatig consumentenpanels om onze groenten te beoordelen. Onze paradepaardjes in snackgroenten bieden wij aan onder de naam ‘Sensational Snacks’. Door productlijnen en labels op te zetten, proberen we de eigenschappen en toepassingen van onze groenten te verduidelijken.”
“Voor bijvoorbeeld de horeca denken wij na over speciale toepassingen. Koks willen graag smaakvolle, aromatische tomaten met een stevige structuur. Uiteindelijk helpen we daar de consument mee, want die geniet van een heerlijk gerecht met de juiste tomaat. Maar ook in de supermarkt zou de consument gemakkelijk moeten ontdekken welke tomaat geschikt is voor welke toepassing. Dit zou altijd op de verpakking moeten staan. In het TCT praten wij daarom ook met onze bezoekers over kansen in het schap. Hoe zien onze partners dit? Deze dialoog gaan we graag aan. U bent dan ook van harte welkom om een bezoek te brengen aan het Trial Center Tomato. Neem contact op met uw Rijk Zwaan teeltadviseur of met ketenmanager Maarten van der Leeden. U kunt ook een afspraak maken via het secretariaat van Rijk Zwaan Nederland door een e-mail te sturen naar rijkzwaannederland@rijkzwaan.nl”
